سئو عالی

مطالبی کاربردی و بهینه شده که از نظر کاربران عالی می باشد

سئو عالی

مطالبی کاربردی و بهینه شده که از نظر کاربران عالی می باشد

مطالبی کاربردی و بهینه شده که از نظر کاربران عالی می باشد و برای شما از تمام مطالب و تمام موضوعات خواهیم گفت

  • ۰
  • ۰

تمیز کردن آلودگی ها از روی لباس ها، ظرف ها و حتی پوست توسط دسته مهمی از مواد به نام سورفکتانت انجام می شود. سورفکتانت ها زمانی که با آب ترکیب می شوند، فوم تشکیل می دهند و قادرند آلودگی ها را تمیز کنند. تگزاپن، سدیم لوریل اتر سولفات یا سدیم لورت سولفات که به اختصار SLES نیز نامیده می شود، یک سورفکتانت آنیونی است که در بیشتر محصولات شوینده همچون شامپو، صابون، مایعات دستشویی و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارد.

تمامی سورفکتانت ها در حلال های آب و روغن نسبتا محلول هستند. این ویژگی تگزاپن باعث ترکیب نشدن مولکول های آب و روغن و در نتیجه متفرق شدن آنها می شود. مولکول های سورفکتانت به شکلی سازمان دهی می شوند که قادرند چربی های مو یا پوست را در داخل ساختارهای خود محبوس کنند و آنها را از محیط خارج کنند.

تگزاپن، یک فومینگ ایجنت یا ماده کف کننده بسیار موثری بوده و نسبت به اسید سولفونیک کف بسیار زیاد و پایداری تولید می کند. البته خاصیت فوم این مواد در حذف چربی نقشی ندارد ولی کف کنندگی این امکان را فراهم می کند که در شستشوی پوست یا مو با دست، سورفکتانت به تمامی نواحی پوست و مو برسد. از دلایل اصلی استفاده از تگزاپون در انواع فرمولاسیون های شوینده، می توان به خواص شویندگی بسیار قوی آن، امولسیون کنندگی، ویسکوز دهندگی، کف کنندگی و پایداری کف آن اشاره کرد.

لازم به ذکر است که تگزاپن نام برندی از محصولات BASF می باشد که برای یک سری از محصولات سدیم لوریل اتر سولفات خود استفاده می نماید. ولی در ایران محصول سدیم لوریل اتر سولفات را اکثرا با نام تگزاپن میشناسند.

فرمول شیمیایی تگزاپن بصورت CH3(CH2)11(OC2H4)n- SO4Na بوده و عدد n نشان دهنده تعداد مول های اتوکسیله می باشد. بعنوان مثال آن چیزی که در بازار ایران بعنوان تگزاپن شناخته می شود حاوی 2 مول اتوکسیله است.

سدیم لوریل سولفات (SLS) و سدیم لوریل اتر سولفات هردو سورفکتانت هایی هستند که در صنعت کاربرد دارند. مزیت تگزاپن نسبت به SLS در تعداد مول های اتوکسیله آن می باشد که باعث کاهش تحریک پوست، پایداری کف و ویسکوزیته قابل تنظیم محصول می شود. البته تگزاپن با 3 مول اتوکسیله نسبت به تگزاپن 2 مول سازگاری بهتری با پوست بدن دارد که در اکثر شامپوهای خارجی از تگزاپن سه مول استفاده می شود.

تگزاپن در دو غلظت 70% و 30% تولید می شود. تگزاپن 30% بصورت مایع ویسکوز و تگزاپن 70% بصورت خمیر سفید یا زرد رنگ می باشد. استفاده از تگزاپن 30% باعث افزایش سرعت تولید و همگنی بهتر محصول می گردد. ماده اولیه تگزاپن می تواند طبیعی یا سنتزی باشد. می توان گفت که تمامی تگزاپن های تولیدی در ایران در پلنت های سولفوناسیون و با واکنش گاز SO3 و الکل چرب (C12-C14) که از هسته درخت پالم گرفته می شود و در آخر خنثی شدن با سود تولید می گردند.

در محصولات شوینده، برای افزایش میزان کف و پایداری آن از موادی همچون لورامید و بتایین استفاده می شود.

 

مشخصات محصول

 

نام انگلیسی Sodium lauryl ether sulfate/ Texapon/ SLES
ظاهر خمیر زرد یا سفید رنگ
Cas Number 9004-82-4
فرمول مولکولی CH3(CH2)11(OC2H4)n- OSO3Na
HS Code 3402
جرم مولکولی 384

 

آنالیز محصول

 

پارامتر مقدار واحد
اکتیو 2 ± 70 درصد وزنی
روغن آزاد حداکثر 2 درصد وزنی
سدم کلرید حداکثر 0.5 درصد وزنی برحسب NaCl
سدیم سولفات حداکثر 1.5 درصد وزنی برحسب Na2SO4
pH محلول 5% 7 تا 9 بدون واحد
مقدار دی اکسان حداکثر 50 ppm

کاربردهای تگزاپن

  • انواع شامپوها
  • شامپو کارواش
  • انواع محصولات بهداشتی
  • مایع دستشویی
  • صنایع نساجی

بسته بندی

  • بشکه 160 کیلویی
  • بالک 1 تنی

فرموله کردن مایع دستشویی

مواد تشکیل‌دهنده فرمولاسیون مایع دستشویی:

به طور کلی می­توان گفت مایعات دستشویی از مواد زیر ساخته می­شوند:

  1. سورفکتانت ها یا پاک کننده ها: شامل گروه‌های آنیونیک مثل تگزاپون (تگزاپن)
  2. نرم‌کننده‌ها و مرطوب‌کننده ها: مثل گلیسیرین و پلی کواترنیوم ها
  3. پایدارکننده کف و ایجاد کننده فوم: مثل لورامیدها و بتائین ها
  4. تنظیم کننده های ویسکوزیته: نمک
  5. نگهدارنده ها: نگهدارنده های مناسب با پوست دست
  6. مواد جانبی: رنگ، عصاره گیاهان و اسانس

در مایعات دستشویی بخش عمده پاک کنندگی به عهده تگزاپن است که بسته به نوع و قیمت آن فرمول تا 10% میتواند استفاده شود. همچنین در بعضی از فرمول ها از تری اتانول آمین لوریل اتر سولفات نیز برای بهبود فرمولاسیون استفاده می شود که در این صورت فرمول گرانتر خواهد شد. در تولید تری اتانول آمین لوریل اتر سولفات بخاطر فرایند خنثی سازی با تری اتانول آمین، باعث تحریک کمتر پوست دست نسبت به تگزاپن در مایع دستشویی می گردد.

لورامیدها و بتائین ها در مایعات دستشویی نیز جهت پایدار کردن کف و ایجاد کف­های ریزتر استفاده می­شوند که باعث بهبود عملکرد شستشو خواهند شد. زیرا توانایی امولسیون کنندگی و پاک‌کنندگی خوبی دارند.

نمک در مراحل نهایی ساخت برای تنظیم ویسکوزیته استفاده می­شود. درصورتی که از نمک بیش از حد استفاده شود ویسکوزیته به اصطلاح میشکند و ویسکوزیته محصول به شدت کاهش می­یابد.

معمولا در مایعات دستشویی از نگهدانده هایی استفاده می­شود که در حین استفاده به پوست دست آسیب نرساند.

نرم کننده هایی که در مایعات دستشویی مورد استفاده قرار می­گیرند بسیار نقش مهمی را در فرمول ایجاد می­کنند که باعث رضایت مشتری می­شوند. نرم کننده های بسیاری وجود دارد که بسته به قیمت فرمول از آنها می­توان استفاده کرد.

 

اطلاعات ایمنی

در صورت تماس تگزاپن با پوست، لباس های آلوده را کاملا درآورید و پوست را زیر آب یا دوش بشویید. اگر تحریک پوست اتفاق افتاد حتما به پزشک مراجعه کنید. لباس های آلوده را نیز قبل از استفاده مجدد بشوئید.

در صورت تماس با چشم بلافاصله چشم ها را برای حداقل 15 دقیقه با آب بشوئید. در صورتی که لنز دارید و امکان بیرون آوردن آنها وجود دارد، لنزها را از چشم خارج کنید. بلافاصله با اورژانس یا پزشک تماس بگیرید.

در صورتی که تگزاپن بلعیده شود باید سریعا با پزشک تماس بگیرید. دهان را بشویید و بدون اجازه پزشک یا متخصصین خدمات درمانی خود را وادار به استفراغ کردن نکنید.

علائم و نشانه هایی که باید جدی بگیرید عبارتند از سوزش، اشک، قرمزی، ورم و تاری دید باشد. همچنین تحریک پوست و قرمزی و درد نیز ممکن است ایجاد شود.

اطلاعات اطفاء حریق تگزاپن

خاموش کننده مناسب برای اطفاء حریق تگزاپن عبارتند از: خاموش کننده های پودر شیمیایی، فوم، کربن دی اکسید و Water Mist  (آب مه مانند). به هیچ عنوان از واتر جت برای خاموش کردن آتش استفاده نکنید، زیرا باعث گسترش آتش می شود. برای خاموش کردن آتش حتما از ماسک و لباس مخصوص استفاده کنید.

احتیاطات شخصی در خصوص حوادث مربوط به ریختن تگزاپن

کارکنان غیر ضروری را از محل دور کنید تا از محل ریزش یا نشتی تگزاپن دور باشند. از لباس های محافظتی و تجهیزات مناسب هنگام پاکسازی محیط استفاده کنید. هرگز بخار یا رطوبت مواد شیمیایی را استشمام نکنید. بدون داشتن تجهیزات کافی، به بشکه ها و مخزن های آسیب دیده و دارای نشتی دست نزنید. از وجود تهویه مناسب اطمینان حاصل کنید.

روش پاکسازی و نظافت محیط های آلوده

مواد شیمیایی نباید در طبیعت رها شوند. در صورت وجود نشتی بزرگ، در صورت امکان جلوی جریان نشتی را بگیرید. از پخش شدن مواد جلوگیری کنید. مواد را با شن های خشک یا ورمیکولیت جذب کنید و در محفظه بریزید. از ورود مواد نشتی به راه آب ها، فاضلاب ها و خاک جلوگیری کنید. سپس ناحیه آلوده را با آب فراوان بشوئید.

برای نظافت نشتی های کم، سطح را با مواد جاذب مانند پارچه به خوبی تمیز کنید. به هیچ وجه مواد ریخته شده را دوباره به مخزن اضافه و از آن استفاده نکنید.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی